Dinsdag 22 Maart 2016

Het is negen minuten na acht in de ochtend, ik sta met mijn jas aan en de sleutels van mijn kot in de hand aan mijn deur wanneer ik een nieuwsflash krijg op mijn gsm :” Sprake van explosies op Zaventem, meer info volgt.”

Ik zucht, ik denk aan een gasexplosie en aan mijn Tante Kiki die er werkt. Maar niets, helemaal niets  geeft me op dat moment het gevoel  dat vandaag de wereld  stil zou staan. Voor u, voor mij, voor alle Belgen, alle familieleden, vrienden, en mensen die in het hart getroffen zijn door afschuwelijk laffe daden.

Ik sluit de deur achter me en zet mijn weg verder naar de logopedie-les. Wanneer ik aan de bushalte sta belt mijn papa me, hij vraagt me of ik weet wat er gaande is en dat ik een radiotoestel of televisietoestel zo snel mogelijk moet aanzetten, ik zeg dat ik niet kan, dat ik dadelijk logopedie heb. Hij vraagt me om voorzichtig te zijn en zegt dat hij me graag ziet.

Ik slik.

Wanneer ik op de bus zit open ik alle mogelijk nieuwssites die ik kan vinden. ‘Aanslag’, ‘IS’, ‘Bommen.’, ‘Tientallen doden.’ Mijn mond valt open, het is muisstil op de bus. Ik heb het gevoel dat iedereen het weet, er is geen blik of woord nodig om elkaar vandaag te begrijpen. Want we begrijpen allemaal dat de wereld nu even niet op volle toeren hoeft mee te draaien.

Ik sms meteen mijn Tante Kiki, ze beantwoord mijn bericht verbazend snel. Ze beseft alles nog niet zo goed maar het is nu een kwestie van alles daar in goede banen te leiden, ze is veilig. Veilig. Het woord zindert na in mijn hoofd en in mijn buik… What the fuck ben je met het gecreëerde idee van veiligheid? Als het overal kan gebeuren en  ten allen tijden.

Ik open mijn Twitter-feed en ik zie rauw beeldmateriaal van op de luchthaven ; bloed, schreeuwende mensen, huilende mensen, een kind dat tussen het puin zit en om zijn moeder schreeuwt. De haren op mijn arm staan recht. Ik stuur een sms’je naar mijn lief, mijn zus, mijn ouders, mijn grootouders, mijn vriendinnen :”Ik zie u graag, X”

Ik kom aan bij de logopediste maar daar weet ik dat we vandaag niet mijn stem zullen trainen noch mijn uitspraak zullen bespreken. We zetten de televisie op en kijken samen naar de live beelden die we te zien krijgen. We zijn stil, we praten over wat deze verschrikkelijke dag teweeg zal brengen en dan komt dat tweede bericht binnen ‘Metrostation Maalbeek nu ook getroffen door ontploffingen.’

Op dat moment beseffen we dat deze dag gitzwart zal kleuren. Ik vertrek.

Mijn papa stuurt me om binnen te blijven, mijn mama belt me, ze is ongerust, ze wil weten waar ik vandaag nog ga uithangen en ik zeg haar heel stil :’Mama, ik denk dat ik gewoon op kot naar het nieuws ga kijken…’

Ik kom aan op kot en sla mijn laptop open, ik zet het VRT-nieuws live op, ik stuur naar mijn vrienden of ze al wakker zijn. Ik stuur naar vrienden om en rond Brussel of ze oké zijn. Al mijn bezorgde berichten zijn op het einde van de dag gelukkig beantwoord. Ik heb geluk gehad. Ik ben niemand kwijtgespeeld vandaag. Maar verdomme, hoeveel mensen kregen misschien geen antwoord op hun bezorgd sms’je? Hoeveel families en vrienden zouden nu nog in onwetendheid zijn? Ik ben moe, ik ben verdrietig, ik heb vandaag in helemaal niets zin. En dat is oké.

 

Op een plaats waar geliefden elkaar weer ontmoeten na lange tijd of afscheid nemen voor lange tijd, waar mensen vertrekken naar fijnere oorden, waar mensen naar huis vertrekken of terug thuiskomen. De meest kwetsbare plaats, het hart van emoties, warmte, liefde en gemis. Daar hebben haatdragende mensen toegeslagen. Zonder schaamte, zonder iets honderden families hun leven in één klap kapot gemaakt.

Laat ons niet buigen onder de warme adem van haat die we voelen in onze nek. Laat ons samenkomen, en niet veralgemenen. Dit is geen daad van Moslims, Joden, Christenen of welke godsdienst dan ook. Dit is een daad van haat en het enige antwoord dat wij daarop kunnen bieden is liefde.

Bemin en heb lief.

 

Geef een reactie

